Bilda och Verka i Ideell Förening

Detta avsnitt syftar till att förse dig med värdefull information och kunskap om ideella föreningar och deras roll i samhället. Oavsett om du är en entusiastisk nybörjare eller söker fördjupad förståelse för föreningslivets betydelse i Sverige, hittar du här nyttiga insikter. Vi guidar dig genom processen att bilda en ideell förening och delar med oss av viktiga punkter att beakta för nystartade organisationer.

Den Sociala Ekonomins Plats

Ideella föreningar är en vital del av den sociala ekonomin, som definieras av Regeringens arbetsgrupp för den sociala ekonomin som:

”Organiserade verksamheter som primärt siktar på samhällsnytta, grundade på demokratiska principer och organisatoriskt oberoende från offentlig sektor. Dessa verksamheter, drivna som föreningar, kooperativ, stiftelser och liknande, prioriterar allmännytta eller medlemsnytta framför vinst.”

Även om den sociala ekonomin i Sverige är relativt ny i organisatorisk mening, bidrar den avsevärt till samhället genom sin unika allmännyttiga och demokratiska karaktär.

Resurser och Nätverk

För ytterligare insikt om den sociala ekonomin, utforska följande källor:

Nyttiga Dokument för Föreningslivet

Vi erbjuder även en samling användbara dokument för föreningslivet, som omfattar:

• Mall för stadgar
  • Råd inför årsmöten och andra mötestyper
  • Vägledning för ekonomihantering
  • Anvisningar för anställningsprocessen
  • Förklaringar av vanliga termer inom föreningslivet
  • Riktlinjer för att skapa ett socialt bokslut

För att underlätta för ideellt engagemang finns möjligheten att ladda ner intyg för ideellt arbete på intyg.se.

Vårt mål är att denna information ska inspirera och vägleda dig genom det omfattande och givande föreningslivet, och bidra till att förstärka din roll och ditt bidrag till det svenska samhället.