Kakförsäljningens framgång berikar Holafors Ridskola

Holafors Ridskola, belägen femton mil norr om Sundsvall, har hittat en söt lösning på sina ekonomiska utmaningar. Genom att sälja kakor har de inte bara stärkt sin ekonomi utan också välkomnat en ny häst till stallet. Denna framgångsberättelse visar hur traditionell försäljning kan leda till betydande förbättringar för ideella verksamheter.

Kakförsäljning stärker ekonomin och lagandan

Med tio hästar och ett idylliskt läge är Holafors en dröm för många ryttare. Trots detta har de, likt många ideella föreningar, kämpat ekonomiskt. Lösningen blev att sälja kakor, en metod som tidigare visat sig framgångsrik för Eva Holmströms dotters skola. ”Alla älskar kakor, och de säljer sig själva”, förklarar Eva, vars engagemang har inspirerat hela ridskolan.

Effektiv försäljningsstrategi ger resultat

Ridskolan sålde kakor under speciella tillfällen som julen, våren och skolavslutningar, vilket visade sig vara en vinnande strategi. Deras tillvägagångssätt kombinerade förbeställningar med direktförsäljning, vilket breddade deras räckvidd och engagerade medlemmarna på ett positivt sätt. ”Att sprida informationen var vår största utmaning, men engagemanget från elever och föräldrar gjorde allt värt det”, säger Eva.

En ny häst tack vare kakor

Tack vare försäljningens framgång, med en vinst på cirka 40 000 kronor, kunde Holafors köpa Frigga, en ljusbrun häst som nu är en del av deras gemenskap. Med hopp om att snart lägga till ännu en ponny, ser de fram emot att fortsätta berika sitt stall och sitt utbud för yngre ryttare.

Holafors Ridskolas erfarenhet med kakförsäljning illustrerar potentialen i välplanerade insamlingsaktioner. Genom gemensamt engagemang och kreativa lösningar kan även mindre föreningar göra stora framsteg. Deras berättelse inspirerar till samarbete och innovation inom föreningslivet.

No comments yet. Why don’t you start the discussion?