Guldambitioner och Höga Hopp: Squids och Stingrays Cheer Satsar Stort

I Skellefteå tränar Squids och Stingrays Cheer, en förening som förvandlar den traditionella bilden av cheerleading till en spektakulär uppvisning i atletisk precision och våghalsighet. Med spänstiga hopp, höga bensparkar och akrobatiska volter har de redan säkrat en bronsmedalj i årets riksmästerskap. Men med sikte på nästa år och hjälp från ett amerikanskt cheerleadingproffs, är det guld som gäller.

Mer än Pom Poms: Dedikation och Hårt Arbete

Cheerleading är så mycket mer än pom poms och dans. Det är en sport som kräver disciplin, styrka och samarbete. Medlemmarna i Squids och Stingrays Cheer, från miniorer till seniorer, tränar intensivt flera dagar i veckan. Deras engagemang sträcker sig långt bortom den glamorösa ytan, med fokus på teknik, styrka och precision. ”Våra lag är jätteduktiga”, säger Solveig Lindberg, supporter för klubben. Denna dedikation har lett till framgångar på nationell nivå, med seniorlaget som tog hem en bronsmedalj i riksmästerskapen.

Finansiering Genom Kakförsäljning

Att delta i tävlingar och mästerskap är en kostsam affär, särskilt för en förening inom Unga Örnar som Squids och Stingrays Cheer. Här spelar Kakservice en central roll. Genom försäljning av kakor och godis har föreningen kunnat finansiera träningslokaler, resor och tävlingsdeltagande. ”Kakservice har varit en verklig stöttepelare”, förklarar Lindberg. Produkterna är populära och enkla att sälja, vilket underlättar för föreningen att nå sina ekonomiska mål.

Inspiration från USA

En årlig höjdpunkt för klubben är besöket av en amerikansk koreograf som bidrar med expertis och inspiration. Denna externa input är avgörande för att utveckla ett dynamiskt och effektivt program till tävlingarna. ”Det är oerhört peppande”, säger Lindberg. Finansieringen av detta viktiga besök är också möjlig tack vare intäkterna från kakförsäljningen, vilket ytterligare betonar vikten av dessa insamlingsaktiviteter.

Framtidsutsikter: Guld i Sikte

Med en solid grund av hårt arbete, kreativ finansiering och professionell inspiration, är Squids och Stingrays Cheer redo att ta nästa steg. ”Nästa år är det guld som gäller!”, säger tränare Johanna Sundqvist med beslutsamhet. Både miniorlaget, som förbereder sig för sitt första distriktsmästerskap, och seniorlaget, som siktar på att toppa pallen i riksmästerskapen, är fast beslutna att nå nya höjder.

Squids och Stingrays Cheer exemplifierar hur passion, hårt arbete och gemenskap kan föra en förening mot stora mål. Med blickarna fasta på framtiden och guldmedaljen inom räckhåll, står de redo att visa Sverige och världen kraften i cheerleading.

No comments yet. Why don’t you start the discussion?